ПОСЛАНИЕТО
НА БОГОВЕТЕ
(коментар върху кн. "Даниил"
- 2:1-30)
"Във втората година от своето
царуване Навуходоносор видя сън, от който духът
му се смути, но сънят побягна от него. Тогава
царят заповяда да повикат врачовете и вражарите,
омаятелите и халдейците, за да явят съня" (Даниил
2:1,2).
Суматоха в двореца.
Призрачен сън е преминал през съзнанието на царя.
Като падаща звезда е осветил за миг тъмните
пространства на бъдещето и после си е отишъл също
така, както се е и появил, оставяйки след себе си
терзаещото любопитство по нещо съдбоносно.
Навуходоносор е
силно развълнуван...Макар забравил съня, той не
може да се отърве от чувството, че това е някакво
послание от боговете, засягащо империята и него.
Но кой ли бог му го е изпратил? И защо сега го
скрива?
Прочутите вавилонски мъдреци
трябва да отговорят. Но какъв ужас! Окултният
живот в двореца е парализиран! Астролозите (врачовете)
са смутени - тъмен воал е обвил небето и никакви
поличби не могат да се видят по него. Нищо не
могат да кажат и спиритистите (вражарите) -
странна тишина се е спуснала над отвъдния свят:
няма гласове, няма видения, няма почуквания, няма
никакво съобщение от духовете на умрелите.
Вцепенени стоят магьосниците (омаятелите) -
силата на магиите им е изчезнала внезапно.
Объркани са и халдейците - боговете на Вавилон са
потънали в тягостно мълчание.
Ужасен от
ситуацията и разгневен от безизходицата,
Навуходоносор обвинява целия свой окултен
антураж в лъжа и издава заповед за неговото
унищожаване.
"И тъй, като
излезе указът да се умъртвят мъдреците,
потърсиха Даниил и приятелите му, за да ги убият"
(Даниил 2:13).
Защо Даниил не е бил повикан?
Вероятно, защото царят е счел еврейските младежи
за твърде неопитни. Втората година от неговото
царуване съвпада с времето на тригодишното им
обучение. Те все още не са защитили своите умения.
Пък и заслужава ли някакво внимание техният Бог -
Бог, на когото царят разруши храма и разпиля
народа?
Но тогава защо
трябва да бъдат екзекутирани? Обяснението е
просто: "покрай сухото гори и суровото".
Царят е разгневен на всички, които имат или ще
имат претенции да говорят от името на боговете. С
поведението си в двореца четиримата младежи са
изявили една твърда позиция на вярност спрямо
своя Бог и по този начин са се причислили към
жреците.
Пак буреносни облаци се сгъстяват
около живота на Даниил и неговите приятели.
Отново ураганът на бързо сменящите се събития е
готов да ги помете. И пак причината е в тяхната
вярност. Колко по-спокойно щяха да си живеят, ако
бяха последвали другите еврейски заложници - да
тръгнат по пътя на компромиса с вярата и идеалите...Сега
какво ще стане? Кой ще спре ръката с вдигнатия меч?
Бог ли пряко ще се намеси, или ще ги остави да
загинат, обещавайки им награда след смъртта?
Не, младежите няма да умрат, а ще се
извисят! В този нощен час самият Бог ги призовава
да станат Негови свидетели, да Го открият пред
очите на световния монарх. чрез Даниил ще се
предадат величествените откровения за бъдните
дни - чрез този младеж, когото царят пренебрегна и
не го сметна за нищо. чрез тях, верните Свои
приятели, Бог ще изяви всемогъщата Си сила и
неизмеримата Си обич, защото Той, Творецът на
Вселената, копнее не само да бъде почитан, но и о б
и ч а н! Почитта лесно се постига. Един интригуващ
сън, и Навуходоносор е вече готов да се преклони.
Но да заобича е нещо далеч по-трудно. Би му
помогнало послание, написано на друг език; не на
езика на силата и чудесата, а на езика на
човешкото сърце - езика на общението и
приятелството. От разтълкуването на загадъчния
сън, както и от обстоятелствата, свързани с него,
царят ще добие представа за всемогъществото на
Бога, а чрез поведението на младежите и в
общуването си с тях той ще вниква в Неговия
характер и любов.
"Тогава Даниил
отговори с благоразумие и мъдрост на началника
на царските телохранители Ариох, който беше
излязъл да убие вавилонските мъдреци" (Даниил
2:14).
Призрачният сън отдавна си е отишъл.
Той е развълнувал царя, накарал го е да изтръпне и
след това завесата на неизвестното внезапно се е
спуснала. Край на първо действие. Идва ред на
второто - да се погледне на Бога от друг ъгъл -
като на личност. В късните часове на тъмната нощ,
донесла още по-тъмни събития, сред вцепенението,
ужаса и гнева блясват две качества -
благородството и мъдростта. От тези малки нишки
на духовния живот бликва неочаквана светлина,
носеща в себе си надежда и упование. Ние не знаем
какво точно е казал Даниил на Ариох, но и да знаем,
пак няма да можем да почувстваме особеното
обаяние на Данииловата личност. Думите са
безсилни да предадат нейното влияние - топлота,
избавителна светлина, която излъчва
благородният характер. Като ореол тя съпровожда
думите, поведението и преживяванията на верния
младеж. В радост и мъка, в щастие и в неволя тя
свети неподправена и незасегната от промените на
времето. И чудото става. Гневът на царя е успокоен.
Даниил получава отсрочка - време, през което
заедно със своите приятели в молитва да потърси
Бога, на Когото така всеотдайно служи.
Интересно е да се отбележи, че
Провидението укрива истината и от верните
младежи. Даниил е поставен в същото положение, в
което се намират вавилонските мъдреци. Но за
разлика от тях, той внася надежда. Всъщност
Творецът на света продължава да говори на
Навуходоносор с качествата на Своя представител.
Царят не получава веднага отговор на загадката,
но почти неусетно е принуден да вникне в
характера на Даниил и да види доверието, което
този младеж питае към Бога. Той става неволен
свидетел на така чудното и необяснимо
приятелство между простосмъртния човек и
безкрайния Бог. Подобно явление е нещо съвършено
чуждо за езическото мислене.
"Тогава отиде
Даниил в дома си и обяви това нещо на Анания,
Мисаил и Азария - неговите другари, за да искат
милост от Бога..."(Даниил 2:17).
< НАЗАД >
<
НАПРЕД > |